onsdag 1 juli 2009

...fortsättning dag 1

Nu har jag tittat runt lite och läst andra IKT-kursares bloggar. Det väcker många tankar till liv. Allt ifrån tillbakablickar i hur tekniken har utvecklats från "stenålder" till idag, och jag blir lite nyfiken på hur det kommer att bli i en framtid.

När jag gick på gymnasiet i slutet på åttiotalet fick jag gå till biblioteket och vänta i tre veckor på att jag skulle få låna just den där boken som skulle ge mig information om någonting speciellt som jag höll på med just då. Hade jag tur kunde de ringa från biblioteket och säga att boken kommit in tidigare, så att jag kunde komma och låna den. Idag går vi in på nätet och plockar fram den information vi behöver. Nackdelen idag är att veta vilken info jag ska välja - för det finns så mycket! Jag vet inte vad som är bäst, men jag tror definitivt på det senare. Bara man också lär sig att vara kritisk i sitt letande.

Min dotorkarriär började jag på KHT - en sommarkurs för 15-åringar. Jag skulle få lära mig allt om datorer. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag lärde mig, men en sak vet jag - mitt intresse väcktes! Tänk vad man kunde göra med en dator då.


Jag satt och funderade på hur man skapar en blogg (och nu har jag lärt mig det), och vad den ska innehålla...

...jag kommer att skriva om mina tankar och erfarenheter från den litteratur jag läser och de övningar jag gör inom den här kursen. Jag hoppas finna nya tanketrådar hos kursdeltagare som jag kan spinna vidare på.

MOBILEN RINGER!!!

Varför använder vi inte den mer i undervisningen?... vad kan den användas till?

Idag säger vi till eleverna att lägga undan mobilen, eller ha den hemma, det finns nog även lärare som samlar ihop mobilerna på morgonen och ger tillbaka de till eleverna då de slutar för dagen... Varför måste det vara så? Kan vi inte använda mobilen på ett bra sätt i undervisningen i stället?

( ...min son som är 14 kom in, läste lite på min blogg och sa "mamma, lärarna säger - stoppa undan mobilen annars tar jag den, det är så de gör. Man får inte använda sin mobil...)
Hur kan vi vuxna utvecklas på detta område? För det är ju faktiskt vi vuxna som måste mogna. Ungarna är redan där.

5 kommentarer:

  1. Det där med mobilerna får mig att tänka på den där filmsnutten "Pay Attention". Antingen möter vi undomarna på deras arenor eller tappar vi dem fullständigt, tror jag. När jag för några år sedan arbetade som adjunkt på högskolan tyckte jag det var väldigt störande med studenter som satt och sms-ade, pratade i sina telefoner och sprang ut och in hela tiden men kan man bara hitta "rätt" väg att gå tror jag att även mobilerna kan användas som verktyg.
    Hos oss ska vi börja skicka ut korta kursutvärderingar till våra studenter via SMS. Det är ju iallafall en början...

    SvaraRadera
  2. Kan trösta med att vi har ett separat avsnitt om mobilen i undervisning senare i kursen.

    / Stefan, KTH Learning Lab

    SvaraRadera
  3. Det ska bli spännande att lära om det!

    SvaraRadera
  4. På min skola får inte eleverna "leka" med mobilen på lektionerna (det är ofta de elever som verkligen behöver lektionerna som gör det). Mobilen får användas som miniräknare, kolla upp fakta, skriva in läxor el dyl.Jag tycker det är OK, de också, det stör dem oerhört när någon hela tiden får samtal och sms.

    SvaraRadera
  5. Jag tror att man måste ha gemensamma regler, som man kommit överens om tillsammans, för att det ska fungera.

    SvaraRadera