Nu har jag läst på en hel del och inspirerats av andra kursare och deras tankar. Tänkte att jag skulle reflektera lite kring " Dagens studenter - vilka är de och hur tänker de?"
Visst är det skillnad på en student idag och en för 20 år sedan. Men vilken skillnad är det? Idag säger man att studenten/eleven är en nyfiken individ som lär utifrån det den är intresserad av. Och så är det ofta. Eleverna har ett informellt lärande på internt, utanför skolan, som bygger på samarbete. Det leder till att vi pedagoger måste våga förnya undervisningen i skolan. Då elever lär av det som de är engagerade av, måste vi vuxna hitta sätt att låta eleverna lära. Det är en stor utmaning att hitta de "nya" metoderna, och vilka är de?
De som går i skolan idag är födda på 90-talet, och de är födda i en helt annan tid än vi. På deras karta finns internet, video, mp3, dvd, cd, mobiltelefoner, digitalkamera... och det är självklar digital teknik för dem. I mitten på juni lyssnade jag till en föreläsare, Sofia Johansson från Kairos future som handlade om ungas framtid. 90-talisterna är framtidens medborgare och de bär andra värderingar än vi, som är födda tidigare. De kommer aldrig att bli kopior av oss. De påverkas av internetvärlden, och de kan leva parallella liv, ett på internet och ett i verkligheten. De anammar nya trender fort. Sofia Johansson sa också att 90-talister är möjlighetsmaximerare, och så tror jag att det är. De ser möjligheter, och de tar dem.
För att pedagoger ska kunna hänga med i de ungas utveckling, behövs kompetenshöjning. Det behövs också modiga pedagoger som vågar anta utmaningen att eleverna kan mer än dem.
När jag tittade på filmen "Did you know" funderade jag lite på; hur såg världen ut förr, och hur ser den ut nu? All utveckling går framåt i en hög hastighet. Hänger vi med? USA har alltid varit ett framgångsland, men nu kommer andra länder på arenan; Kina, Indien... Vad kommer härnäst? Frågorna blir många.
Elever sitter flera timmar per dygn med digital teknik; e-mail, mobil, dator... Hur kan vi använda det bättre i vår undervisning, så att de blir naturliga delar i elevernas skolvardag? För det är ju så med teknologi att vi måste använda den för den är framtiden och framtiden är här.
fredag 3 juli 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar